twelve against the gods/دوازده علیه خدایان

۳۱۳,۰۰۰ تومان

William Bolitho

Twelve Against the Gods: The Story of Adventure

"It's really quite good." - Elon Musk"

Twelve Against the Gods was an instant bestseller when it first published in 1929. In his trademark journalist style, author William Bolitho details the lives of twelve great adventurers―Alexander the Great, Casanova, Christopher Columbus, Mahomet, Lola Montez, Cagliostro (and Seraphina), Charles XII of Sweden, Napoleon I, Lucius Sergius Catiline, Napoleon III, Isadora Duncan, and Woodrow Wilson. Bolitho shines light on both the struggles and successes that made these figures so iconic, and demonstrates how they all battled convention and conformity to achieve enduring fame and notoriety

“We are born adventurers,” Bolitho writes, “and the love of adventures never leaves us till we are very old; old, timid men, in whose interest it is that adventure should quite die out. This is why all the poets are on one side, and all the laws on the other; for laws are made by, and usually for, old men." Though his essays are nearly one hundred years old, they encompass the timeless values of perseverance, bravery, and strength of spirit that have proven to resonate with the pioneers and thought leaders of today

مغول در ایران

۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان
برتولد اشپولر ترجمه: محمود میرآفتاب

قائد اعظم و طرح کشور مستقل پاکستان (به زبان اردو)

۸۵۰,۰۰۰ تومان
نوشته: عزیز جاوید

محمدعلی‌ جِناح معروف‌ به‌ قائد اعظم‌ (۱۸۷۶-۱۹۴۸م) رهبر جنبش‌ استقلال‌ و بنیان‌‍‌گذار پاکستان بود.

جناح از سال ۱۹۰۶م وارد عرصه سیاست هند شد و به عضویت گنکره ملی، شورای قانون‌گذاری و حزب مسلم لیگ این کشور درآمد. او برای وحدت مسلمانان و هندوها تلاش می‌کرد؛ اما درگیری مسلمانان و هندوها او را مجاب کرد تا براساس نظریه دو ملت اقبال لاهوری، طرح کشور مستقل پاکستان را به تصویب برساند. پس از تشکیل کشور مستقل پاکستان، جناح، ریاست آن را بر عهده گرفت.

برخی از نویسندگان شیعه او را در شمار شخصیت‌های سیاسی خوجه اثناعشری ذکر کرده‌اند. بیشتر پژوهشگران‌ و نویسندگان‌ پاکستانی‌ از جناح‌ تصویری‌ از یک‌ اسطوره خلل‌ناپذیر و قهرمان‌ ملی‌ ارائه‌ می‌دهند؛ اما نویسندگان‌ هندی‌، جناح‌ را ابزار سیاست‌ استعماری‌ انگلیسی‌ می‌دانند که‌ به‌ پشتیبانی‌ استعمار، هندوستان‌ یکپارچه‌ را دو پاره‌ کرد.

تاریخ قومس

۷۵۰,۰۰۰ تومان

تالیف: عبدالرفیع حقیقت (رفیع)

کومِش، کومِس، قومِش یا قومِس، نام یکی از ایالت‌های کهن ایران است که امروزه، استان سمنان محدودهٔ آن سرزمین باستانی را دربرگرفته است. البته شهر جاجرم که در مسیر راه ابریشم بوده‌است و در شمال شرق ایران جای دارد، را نیز هکتام پلیس یا شهر صددروازه می‌دانستند.

سرزمین «کومس» که حدود آن را از گرمسار تا بیارجمند می‌دانند، سرزمینی است که در شمال ایران و در شرق ری واقع بوده‌است.

شاهراه بزرگ خراسان که از ری، در ناحیه جبال می‌آمد و به نیشابور در خراسان منتهی می‌گردید از سراسر ایالت قومس می‌گذشت و همه شهرهای مهم قومس سر این راه واقع بود. جغرافی‌نویسان عرب بخشی از شاهراه بین آبادی‌های کنونی عباس‌آباد و لاسگرد دهستانی در شهرستان سرخه را جزء ولایت جداگانه‌ای به نام قومس دانسته‌اند.

پایان نامه ی انگلیسی ایجاد سنت یهودی عرب: اسطوره و تصویر عبدالله بن سلام صحابی یهودی محمد (متوفی ۴۳/۶۶۳) در صدر اسلام

۰ تومان

The Creation of Arabian Jewish Tradition: The Myth and Image of Muḥammad’s Jewish Companion ʿAbdallāh ibn Salām (d. 43/663) in Classical Islam

بن سلّام، از نخستین یهودیانی است که پس از هجرت محمد به مدینه، اسلام آورد. بسیاری، همچون ابوهریره و دیگران از او کسب علم کرده‌اند. او از بیعت با علی بن ابی‌طالب سرپیچی کرد و با خروج او از مدینه به بصره و سپس به عراق مخالف بود. برخی از سخنان او از قصص معروف به اسرائیلیات است. سعد ابن ابی وقاص می گوید: در طول زندگی خود که در کنار پیامبر بودم هیچگاه ندیدم قول بهشت به کسی دهد مگر عبدالله ابن سلام که به خاطر خدمات او در زمینه علم و دانش برای مسلمانان بود.

قرآن به طور ضمنی از عبدالله بن سلام یاد می کند:

بگو به من خبر دهید اگر این [قرآن] از نزد خدا باشد و شما بدان کافر شده باشید و شاهدى از فرزندان اسرائیل به مشابهت آن [با تورات] گواهى داده و ایمان آورده باشد و شما تکبر نموده باشید [آیا باز هم شما ستمکار نیستید] البته خدا قوم ستمگر را هدایت نمى ‏کند.(قرآن ۴۶:۱۰)

هر چند که ائتلاف ها ضعیف بود، همه جناح های سیاسی مدینه، دست کم در آغاز، رهبری رسول الله (ص) را پذیرفتند. حتی مسائل شرعی را به ایشان ارجاع دادند. در یکی از مواردی که گروهی از یهودیان از رسول الله صلی الله علیه و آله خواستند که حکم یک زوج زناکار را صادر کند، فوراً پرسید که حکم تورات چیست؟ آنها پاسخ دادند: «ما کار اشتباه آنها را اعلام می کنیم و شلاقشان می زنیم».

ابن سلام می دانست که مجازات صحیح سنگسار است و اصرار داشت که از خود تورات برای تأیید سخنان آنها استفاده شود. یک نسخه از تورات قبل از آنها خریداری شده است، بنابراین متوجه می شویم که پاسخ نادرستی برای گمراه کردن عمدی رسول الله (ص) داده شده است. عبدالله بن سلام رضی الله عنه به آیه صحیحی اشاره کرد که زیر دست مرد یهودی که نسخه خطی را در دست داشت به طرز ماهرانه ای پنهان شده بود. مجازات تورات سنگسار بود، ابن سلام آیات صحیح را خواند و رسول الله صلی الله علیه و آله دستور داد که این حکم اجرا شود.

افسانه استر و مردخای

۲۱۰,۰۰۰ تومان
نویسنده: مرتضی عرب‌زاده سربنانی

فرقه اسماعیلیه

۶۵۰,۰۰۰ تومان
مارشال گ س هاجسن ترجمه: فریدون بدره ای

جزیه در اسلام

۹۵۰,۰۰۰ تومان

دانیل دنیت

ترجمه: محمدعلی موحد

جَزیِه معرب گزیت پارسی به معنی مالیات و خراج است و در اسلام خراجی است که از اهل کتاب گرفته می‌شود تا در قلمرو اسلامی جان و مالشان حفظ شود. درواقع مسیحیان و یهودیان با پرداخت جزیه در جنگ‌ها شرکت نمی‌کنند و ارتش اسلام موظف است از مال و جان ایشان با تمام قوا دفاع کند. مالیات از مسلمانان گرفته می‌شود و جزیه از اهل کتاب.

آیه جزیه در قرآن به مسلمانان می‌گوید که اهل کتاب در قلمرو اسلامی باید جزیه بپردازند. جهاد و دفاع از دولت اسلامی بر مسلمانان واجب است و بر غیرمسلمانان که در حمایت دولت اسلامی زندگی می‌کنند به‌جای آن جزیه واجب شده‌است. کودکان، زنان، پیرمردان و نابینایان از پرداخت جزیه معاف‌اند. مقدار جزیه بستگی به صلاح‌دید حاکم اسلامی و رعایت حال پرداخت‌کنندگان دارد. دولت می‌تواند اهل ذمه را از دید درآمد و ثروت طبقه‌بندی کند و بر اساس توان پرداخت آنان سالانه مبلغی را مقرر کند. کم و زیادکردن این مقدار نیز بستگی به دیدگاه دولت اسلامی دارد. در صدر اسلام مقدار جزیه از یک تا سه دینار در سال متغیر بود.

خاطرات و اسناد حسین قلی خان نظام السلطنه مافی (۳جلدی)

۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان
نویسنده: منصوره اتحادیه ( نظام مافی ) , معصومه مافی

میرزا حسینقلی‌خان نظام‌السلطنهٔ مافی که در آغاز «سعدالملک» لقب داشت، پسر محمدشریف خان مافی، از نخست‌وزیران ایران در زمان محمدعلی‌شاه قاجار بود. این کتاب به ذکر خاطرات حسین‌قلی‌خان نظام‌السلطنه اختصاص یافته که قسمت بیش‌تر آن در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۲۳-۱۳۱۸ و زمان برکناری وی از مقام نگاشته شده است.

نادرشاه

۳۲۰,۰۰۰ تومان
لارنس لاکهارت ترجمه: صادق رضازاده شفق

نادرشاه واپسین کشورگشای بزرگ آسیایی در خراسان تولد یافت و رشد کرد و آن جا را همواره موطن خود می دانست. او که در سایه نبوغ نظامی خود ایران را ازافغان ها و ترک ها و سایر مهاجمان آزاد ساخته بود، سرانجام بر رؤیای ایام شبانی خود جامه عمل پوشاند و بر تخت کورش و شاه عباس جلوس کرد اما همچون اغلب زمامداران سلسه پیروزی ها به فساد اخلاق او منجر شد و ادامه حیات او و زمامداری اش آمیزه ای از قساوت و حرصی روزافزون بود که همین عاقبت به زوال حکومت او انجامید.

جلد های ۵، ۶ و ۷ «مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر (دوره پهلوی دوم)»

۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان

به اهتمام حسین دهباشی توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی

کتاب پنجم با عنوان «اقلیت و اکثریت» به تاریخ شفاهی، زندگی و آثار دکتر فرهنگ مهر (۱۳۹۶-۱۳۰۲)، استاد بازنشسته روابط بین‌الملل  دانشگاه بوستون، معاون اقتصادی در زمان نخست وزیری امیرعباس هویدا در دوره محمدرضاشاه، از افراد مؤثر در وزارت نفت و وزارت دارائی، رئیس دانشگاه شیراز (پهلوی سابق) و رئیس انجمن زرتشتیان ایران اختصاص دارد.

این کتاب روایت دست اولی است از وضعیت زرتشتیان در ایران، تفاوت سلطنت محمدرضا و پدرش، تصمیمات خلق‌الساعه شاه و طرح­های فرمایشی و خارج از برنامه او به دولت، فساد دستگاه شاهنشاهی در سطوح بالا، وضعیت آموزش عالی کشور و دانشگاه پهلوی و تجزیه و تحلیل شرایطی که به فروپاشی نظام شاهنشاهی و وقوع انقلاب اسلامی انجامید.

«ملت و حاکمیت» عنوان ششمین کتاب است که به خاطرات دکتر کاظم ودیعی(۱۳۰۷) وزیر کار و امور اجتماعی دولت شریف امامی، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، معاون وزارتخانه آموزش و پرورش در زمان خانم فرخ‌رو پارسای ورئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران را روایت می‌کند.

وی معاون دبیر کل و مسئول کمیته راهبری و آموزش و تبلیغ حزب رستاخیز ایران نیز بوده و تاسیس و ریاست موسسه تحقیقات و آموزش تعاون دانشگاه تهران (۱۳۴۰) را نیز برعهده داشته است. دانشکدۀ محیط‌ زیست نیز به همت ودیعی در سال ۱۳۵۱ بنیان گذاشته شد. قانون نوین کار در دوره وزارت ایشان مصوب شد.

این خاطرات روایتی از وضعیت آموزش سنتی در ایران، تاثیر نیروهای خارجی در این گذار از سنت به مدرنیته، فعالیت‌های حزب توده و غائله آذربایجان، تجزیه و تحلیل درباره شاه، مصدق،‌قوام، اصلاحات ارضی و ... بوده است. او در این کتاب به خاطرات روزهای انقلاب که منجر به بازداشت، بازجویی و نهایت آزادی او شده است اشاره می­ کند.

کتاب هفتم «ایران و اتم» خاطرات دکتر اکبر اعتماد (۱۳۰۹) نخستین رئیس مؤسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی کشور(۱۳۴۷) است.

وی بنیانگذار و رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان (۱۳۵۲-۱۳۵۱) در دوره پهلوی دوم بوده است. این خاطرات روایت دست اولی از مشاهدات اکبر اعتماد در مباحثی چون وضعیت آموزش در دانشگاه‌های اروپا، فعالیت‌های تحقیقاتی وی، بازگشت به ایران و آغاز تدریس در دانشگاه تهران، راه‌اندازی رآکتور تحقیقاتی مرکز اتمی دانشگاه تهران، ملاقات با شاه و تاسیس سازمان انرژی اتمی، نحوه مذاکره و همکاری با کشورهای آلمان و فرانسه برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و دارخوین، تاسیس شورای عالی پژوهش و ...مطالبی از این دست است.

داریوش کبیر

۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان
ذبیح الله قدیمی

دومین کتاب از تاریخ شاهان از شروع و اول تاسیس ایران بدست کورش کبیر تا امروز داریوش بزرگ را میتوان به جرات یکی از نوابغ هوشمند و شایسته برای قدرت و زمامداری کشور بزرگ و پرافتخار ایران زمین نامید . در اینجا بر این هستیم تا گوشه ای از اقدامات شگفت انگیز این فرزند پاک ایران و شاهنشاه ۲۸ کشور آسیا را بررسی کنیم و همچنین با اندیشه های پاک این ابر مرد میهن دوست و با اراده تاریخ ایران و جهان که بدون تردید ادامه دهنده راه کورش بزرگ نیز بوده است , آشنایی بیشتری داشته باشیم . در مرحله نخست این نوشتار باید به همه ایرانیان این نکته را یادآوری کنیم که پسندیده تر آن است که واژه کبیر را برای داریوش هخامنشی به کار نبردند . زیرا شایسته ابر مردی همچون داریوش نیست که وی را با پسوند کبیر تازی بنامیم . کبیر از واژه ای صدرصد عربی ریشه گرفته شده است که کلمات اکبر , کبر , کبری نیز از همین واژه است . پس مه یا بزرگ که ریشه ای کاملا ایرانی دارد , برازنده این بزرگ مرد ایرانی و دیگر افراد شایسته این پسوند است بکار برده شود نیک تر است . هیچگاه ما نباید از واژگان عربی برای شخصیتهای برجسته تاریخمان استفاده کنیم . زیرا اعراب در طول تاریخ بر ضد تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران از هیچ کوششی دریغ نکرده اند . بدون تردید ایران و ایرانی هیچ گاه نباید و نخواهد توانست با اقوامی بدوی و بیابانگرد که هنوز یکی از بی تمدن ترین و بی ریشه ترین کشورهای جهان به حساب می آیند کنار بیاید .