جهان نويسندگان و مترجمان كتاب

خلاصه رمان تهوع اثر ژان پل سارتر

خلاصه ای مختصر
تهوع نوشته ژان پل سارتر رمانی فلسفی است که به بحران وجودی قهرمان اصلی خود می پردازد و مضامین بیگانگی، آگاهی و بی معنی بودن زندگی را بررسی می کند.

دفتر خاطرات آنتوان
قبل از شروع داستان، تهوع با یادداشتی از ویراستار خیالی از ما استقبال می کند. متوجه می شویم که قرار است دفتر خاطرات بدون تغییر یک مورخ پاریسی به نام آنتوان روکنتین را بخوانیم. نوشته های خاطرات مربوط به سال ۱۹۳۲ هستند، زمانی که آنتوان در شهر (تخیلی) بوویل فرانسه اقامت گزید تا تاریخ خود را در مورد (دوباره، تخیلی) مارکی دو رولبون تکمیل کند.

سپس دفتر خاطرات شروع می شود. آنتوان توضیح می‌دهد که می‌خواهد یادداشت‌نویسی را شروع کند، زیرا تغییرات ناراحت‌کننده‌ای را در احساسات و ادراک خود تجربه می‌کند.

او از زندگی تنهایی خود در بوویل برایمان می گوید. او در یک اتاق وحشتناک هتل زندگی می کند و روزهای خود را در کتابخانه محلی به تحقیق می گذراند. در این بین، او به پیاده روی می رود، در کافه ها و بارها می گذرد و با زنان رابطه جنسی معمولی دارد. ما در مورد افراد زندگی او می آموزیم – یک عاشق سابق به نام آنی که او نمی تواند کاملاً فراموش کند. همسایه پرحرفش لوسی. و یک خودآموز عجیب و غریب به نام مرد خودآموخته که او را در کتابخانه ملاقات کرد.

آنتوان همانطور که روزهای انفرادی خود را طی می کند، متوجه تغییرات عجیبی در خود می شود. او لحظاتی از اضطراب و انزجار غیرقابل توضیح را نسبت به محیط اطراف خود تجربه می کند. او از موضوع تحقیق خود به شدت خسته می شود و در نگاه کردن در آینه مشکل دارد. او همچنین احساس ترس عجیبی از اشیاء فیزیکی اطرافش دارد. به عنوان مثال، وقتی او یک سنگریزه را در ساحل برمی‌دارد، احساس می‌کند که از ناحیه شکم بیمار می‌شود.

یک روز، روکنتین به این امید به کافه‌ای می‌رود که با صاحبش فرانسوا، رابطه‌ی معمولی فعلی‌اش، برخورد کند. وقتی روکنتین متوجه می شود که فرانسوا خارج از شهر است، احساس وحشتناکی که او آن را حالت تهوع توصیف می کند گرفتار می شود. او کافه را ترک می کند تا با یک بازی ورق و یک فیلم حواس خود را پرت کند. اما حتی از طریق شادی زودگذر آن تجربیات، حالت تهوع به او می چسبد.

تحلیل و بررسی

در فصل‌های آغازین، سارتر مضامین اصلی اگزیستانسیالیستی را که در رمان جریان دارند، معرفی می‌کند. قهرمان داستان آنتوان شروع به دست و پنجه نرم کردن با بی معنا بودن هستی می کند و از اشیاء و افراد اطراف خود احساس دفع می کند. نثر مشاهدتی و یدکی سارتر حالتی تیره و تار ایجاد می کند که نشان دهنده بیگانگی فزاینده آنتوان از جهان است.

مبارزه وجودی آنتوان شباهت‌های زیادی با زندگی خود سارتر دارد. سارتر نوشتن تهوع را در سال ۱۹۳۲ در حالی که در خارج از کشور در برلین زندگی می کرد، شروع کرد. او نیز مانند قهرمان داستانش آنتوان، قرار بود یک بیوگرافی تاریخی بنویسد. بسیاری از ایده های سارتر در مورد بیگانگی، آزادی و مسئولیت از تجربه خود او در مورد اضطراب و افسردگی در آن دوران سرچشمه می گیرد.

سارتر در اواخر عمرش توضیح داد که کمی قبل از نوشتن رمان، مسکالین توهم زا را آزمایش کرده است. در او اثراتی مشابه حالت تهوعی ایجاد کرد که آنتوان توصیف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *