جهان معرفی و نقد كتاب

معرفی کتاب فشرده ی الواح زمرد اثر بیلی کارسون

تاریخچه الواح زمرد عجیب و فراتر از باور دانشمندان مدرن است. قدمت آنها شگفت انگیز است و به ۳۶۰۰۰ سال قبل از میلاد می رسد. نویسنده، توث، یک کشیش-شاه آتلانتیس است که یک مستعمره در مصر باستان تأسیس کرد، الواح زمرد را به زبان مادری خود آتلانتیس نوشت که توسط بسیاری از دانشمندان مشهور ترجمه شد. این خلاصه از قرص زمرد بینش و درک منحصر به فردی از محتوا می دهد. بیلی کارسون هر تبلت را تجزیه می‌کند و همه پیام‌های باطنی، متافیزیک، فناوری و مکانیک کوانتومی را برای خواننده رمزگشایی می‌کند. به دلیل ارجاع این لوح به مصر و هندسه مقدس، آنها به یک مرجع اولویت برای کسانی تبدیل شدند که گل زندگی و مراقبه مرکابا را مطالعه می کردند.

گفته می‌شود که لوح افسانه‌ای زمرد توث، لوحی از زمرد یا سنگ سبز است که اسرار جهان روی آن نقش بسته است. متن افسانه ای خلاصه ای کوتاه و تقریباً شاعرانه از باورهای کیمیاگری اولیه است که به یکی از ارکان کیمیاگری غربی تبدیل شد.

کاتب آن توث، خدای مصری ماه و حساب، یادگیری و نوشتن است. توث حامی همه هنرهای وابسته به نوشتن است، از جمله پزشکی، نجوم و جادو.

با توجه به حضور یونان باستان در مصر پس از فتوحات اسکندر مقدونی، نام یونانی‌ها برای توث هرمس تریسمگیستوس است که به معنای «سه برابر بزرگ‌ترین هرمس» است.

دو افسانه در رابطه با تولد توث وجود دارد. اولین مورد این است که او از بذر هوروس، خدای نظم مصری، و پیشانی ست، خدای آشوب به دنیا آمد. روایت دیگر این است که او خود ساخته است.

توث معمولاً با بدن انسان و سر یک ibis تصویر می شد. حیوانات مقدس او ابیس، پرنده مرتبط با خرد و بابون بودند.

به گفته آکادمیک آرماندو می، متخصص اهرام جیزه و هنر مصر، توث “دانش خود را به ۴۲ صفحه زمرد تقسیم کرد و اصول علمی بزرگ حاکم بر جهان را تدوین کرد.”

می گفت: «افسانه می گوید که پس از سقوط خدایان، الواح به طرز هوشمندانه ای پنهان شدند تا هیچ انسانی آنها را پیدا نکند. تنها توث، در بازگشت به آن بعد، توانست کتاب اسرارآمیز را بازیابی کند.»

افسانه های لوح زمرد توث (Hermes Trismegistus)

منشا لوح زمرد توسط افسانه ها احاطه شده است. برخی از این افسانه ها در چارچوب مذهبی قرار دارند، در حالی که برخی دیگر بر اساس زمان تدوین آنها هستند. همچنین توضیحات و نظریه های دور از ذهنی وجود دارد. رایج ترین افسانه این است که این لوح در یک مقبره غاردار در زیر مجسمه هرمس در تیانا کشف شده است که در دستان جسد خود هرمس تریسمگیستوس چنگ زده است.

افسانه ای دیگر نشان می دهد که این سومین پسر آدم و حوا، ست، بود که در ابتدا لوح زمرد را نوشت. برخی دیگر معتقد بودند که لوح زمانی در صندوق عهد نگهداری می شد. حتی برخی ادعا می کنند که منبعی که لوح زمرد از آن سرچشمه گرفته است، چیزی جز شهر افسانه ای آتلانتیس نیست.

علاوه بر این، برخی دیگر معتقدند که لوح زمرد متنی عربی بوده که بین قرن ششم و هشتم میلادی نوشته شده است، نه اثری از دوران باستان. رایج ترین افسانه حاکی از آن است که این لوح در مقبره ای غاردار در زیر مجسمه هرمس در تیانا پیدا شده است که در دستان جسد خود هرمس تریسمگیستوس چنگ زده است. در توث، یونانیان خدای خود، هرمس، خدای پیام آور را دیدند که خدای مسافران، دو و میدانی و سرعت نیز بود.

آیا کتاب واقعی بود؟

باور عمومی بر این است که لوح زمرد در سنگ سبز یا حتی زمرد حک شده است، اما لوح واقعی هرگز پیدا نشده است. شرح علمی‌تر منشأ لوح زمرد از کتاب اسرار خلقت (کتاب سرالحالیقا) منسوب به آپولونیوس تیانایی، فیلسوف، معلم یونان باستان و یکی از معروف‌ترین معجزه‌گران عصر خود می‌آید. .

نظریاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این ترجمه عربی از یک اثر یونانی قدیمی است اما دیگر موجود نیست. مشخص نیست که این ترجمه از یک اثر قبلی است یا یک ترکیب اصلی به زبان عربی. کتاب به طور کلی یک بررسی دایره‌المعارفی از چندین موضوع است که بسیاری از آنها معجون‌های کیمیاگری و طلسم‌های جادویی بودند.

از آنجایی که لوح زمرد به شکل واقعی خود هرگز یافت نشد، بسیاری بر این باورند که این لوح صرفاً یک افسانه است و ممکن است اصلاً وجود نداشته باشد.

تاریخچه لوح ممکن است گیج کننده و مورد مناقشه باشد، اما تأثیر متن اینطور نیست. محققان متأخر نسخه‌های خطی عربی را به لاتین، انگلیسی و سایر زبان‌ها ترجمه کرده‌اند و شرح‌های متعددی در مورد محتوای آن نوشته شده است.

یونانیان خدای مصری توت را با خدای رسول خود، هرمس، که به اعتقاد آنها نویسنده الهی لوح زمرد است، شناسایی کردند. ادعای مربوط به نویسندگی اولین بار در حدود ۱۵۰ تا ۲۱۵ بعد از میلاد توسط پدر کلیسا کلمنت اسکندریه مطرح شد. به همین دلیل، لوح زمرد توث در طول تاریخ به عنوان لوح زمرد هرمس نیز شناخته شده است.

گفته می شود که لوح زمرد بخشی از گروهی از متون فلسفی معروف به هرمتیکا بوده که حکمت جهان را آشکار می کند. در قرن نوزدهم و بیستم، با باطنی گرایان و غیبت شناسان پیوند خورد.

متن باطنی

لوح تکه‌ای از متن باطنی است، اما بر اساس تفاسیر مختلف، ممکن است سرنخ‌هایی از ایجاد طلا داشته باشد، که آن را برای کیمیاگران غربی بسیار ارزشمند می‌کند. از دوران باستان، مردم در تلاش بوده اند تا فلزات اساسی، به ویژه طلا و نقره را به فلزات گرانبها تبدیل کنند. گفته می شود که متن لوح مراحل مختلف تبدیل کیمیاگری را شرح می دهد.

علاوه بر این، اعتقاد بر این است که لوح زمرد فرآیند ایجاد سنگ فلسفی را نشان می دهد – ماده نهایی مورد نیاز برای تبدیل هر فلزی به طلا. هزاران سال به شدت مورد توجه قرار گرفت و اعتقاد بر این بود که در استخراج اکسیر زندگی ابدی مفید است. این دارو به عنوان دارویی که می تواند بیماری ها را درمان کند، تغییرات معنوی ایجاد کند، عمر را طولانی کند و حتی جاودانگی را به ارمغان بیاورد در نظر گرفته می شود.

برخی از متون موجود در لوح در عقاید و فلسفه‌های مختلف گنجانده شده‌اند، مانند کلمات «همانطور که در بالا، پس پایین». این کلمات این ایده را توصیف می کنند که جهان از جسم (زیر) و روحانی (بالا) تشکیل شده است و چیزهایی که در جهان فیزیکی اتفاق می افتد در جهان معنوی نیز اتفاق افتاده است.

بر این اساس، ساختار بدن انسان نیز مانند جهان هستی است، یعنی اگر بدن را درک کنیم، می‌توانیم به جهان هستی نیز بصیرت پیدا کنیم. لوح زمرد دانشمندان و اندیشمندان را مجذوب خود کرد. فیزیکدان انگلیسی اسحاق نیوتن ترجمه خود را از متن انجام داد. بسیاری بر این باورند که این لوح توانسته نیوتن را بر قوانین حرکت و نظریه گرانش جهانی تحت تأثیر قرار دهد.

ظاهراً، نیوتن سی سال را صرف کشف فرمول سنگ فیلسوف کرد، همانطور که در مقالات او ثابت شده است. فقط اخیراً دانشمندان توانستند به مقالات سر آیزاک نیوتن نگاه کنند، زیرا آنها توسط اقتصاددان مشهور جان مینارد کینز خریداری و در یک خزانه نگهداری می شدند.

متن لوح

  • من اینجا فقط حقیقت را می‌گویم و نه چیز دیگری.
  • هرآنچه در پایین است پژواک آن چیزی است که در بالا است؛ و هر آنچه در بالاست پژواک آن چیزی است که در پایین است. شخص بایستی از این آگاه باشد تا درکی از آن یکتای ابدی بدست آورد.
  • هر چیزی که به وجود می‌آید به خاطر اراده آن یکتای ابدی است. تمام اشیای مادی از طریق متراکم کردن انرژی به وسیلهٔ آن یکتای ابدی جلوه گر می‌شوند.
  • خورشید پدر دنیای فیزیکی و ماه مادر آن است، روح القدس روح‌های پرورش یافته را به ارمغان می‌آورد و زمین آن‌ها را تغذیه می‌کند. پدر تمامی این پیشرفت‌ها در کل گیتی، همیشه و همه جا حاضرست.
  • قدرتش مافوق همه قدرت هاست. او از هر چیز دیگری برتراست و اوست که با قدرت تام در روی زمین جلوه گر شده‌است.
  • بنابراین خاک را از آتش جدا کنید، سخت و فشرده را از لطیف و بسیط! با کرداری همراه با درک واحتیاط فراوان و ترسی آمیخته با احترام و شگفتی.
  • آتشی لطیف و ملایم بشوید و سرور و شادمانی را درک کنید. بدین گونه شما به اتحاد دست می‌یابید. سپس به زمین برگردید و شما از ظریف ترین‌ها آگاهی خواهید یافت و قادر خواهید بود به طرز مؤثری کاستی‌ها را دگرگون کنید.
  • این به معنی خواهد بود که شما به افتخار اتحاد با آن یکتای ابدی نایل شده‌اید و خودتان را از جهل و تاریکی رهانیده‌اید.
  • قدرت آن یکتای ابدی در زیر هر چیزی حضور دارد. زیر هم سخت و فشرده‌ترین آن‌ها و هم زیر لطیف‌ترین و بسیط‌ترین آنها_ و هر دو را کنترل می‌کند. از این طریق است که گیتی هست می‌شود؛ و سپاس به این ارتباط دهنده شگفت‌انگیز همه چیز. پیدایش ادامه دارد.
  • به این وسیله دنیا ایجاد شده‌است.
  • به همین خاطر است که نام من هرمس ترایسبورن (سه مرتبه متولد شده) هستم زیرا من در تمامی سه ناحیه وجود نقش بازی می‌کنم و صاحب خرد کل گیتی هستم.
  • و کامل است چیزی که من باید مورد کار خورشید می‌گفتم.

متن کامل الواح زمرد Emerald Tablets of Thoth the Atlantean

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *